Winterkwaaltjes: hoe weersta je ze?

De winter is nog niet voorbij. Woeste stormen en frisse winden zijn de revue gepasseerd, het sociaal leven bloeit stilaan weer wat op. Dit alles zorgt voor vermoeidheid of zelfs een verminderde weerstand. Vaak kan een goede kop warme thee of chocomelk al verlichting bieden, maar er zijn enkele vervelende winterkwaaltjes die steevast de kop opsteken en wel eens roet in het eten kunnen gooien. Laat je niet verrassen en herken ze zodat je ze meteen kan aanpakken!

Vier typische winterkwaaltjes en hoe je ze de baas blijft

1. Vermoeidheid

Voel je je vaak vermoeid of ben je lusteloos? Dit is niet ongewoon tijdens de koudere wintermaanden, maar misschien kamp je wel met een slaaptekort. De gevolgen hiervan zijn niet te onderschatten: energiegebrek, prikkelbaarheid, verminderd concentratievermogen en hoofdpijn kunnen je parten spelen en jouw dagelijkse bezigheden in de weg staan. Bij een chronisch slaaptekort kunnen deze verergeren en komen er nog een aantal ernstige klachten bij. Laat het dus niet zover komen, en zoek op tijd naar een oplossing.

Hoe vermijd je een slaaptekort of vermoeidheid?

Zorg ervoor dat je genoeg rust en de optimale omgeving creëert voor een goede nachtrust. Een vast ritme (in de mate van het mogelijke) met 7 à 8 uur slaap per nacht is voor een volwassen persoon het beste om uitgerust wakker te worden.

Ook de kwaliteit van je slaap bepaalt hoe jij de volgende dag uit bed stapt. Weer afleiding en stresserende factoren uit de slaapkamer, verlucht de ruimte af en toe en vermijd minstens één uur voor het slapengaan alle lichtgevende schermen zoals smartphones, computers, tablets en televisie. Kom tot rust met een goed boek of rustgevende muziek.

Help, ik kan niet slapen!

Lukt het ondanks een gezond ritme en goede slaapgewoontes toch maar moeilijk om binnen een redelijke tijd in slaap te vallen? Je bent niet alleen. 1 op 3 Belgen kampt namelijk met slaapproblemen. Wat zijn nog mogelijke oplossingen?

Naast een goede slaaphygiëne bestaan er ook heel wat natuurlijke middelen die je kan gebruiken voor een gezonde slaap en om ’s ochtends uitgerust wakker te worden.

Bepaalde ingrediënten kunnen hierbij zorgen voor een ontspannen gevoel, een gezonde slaap en vermindering van vermoeidheid. Melatonine is bijvoorbeeld een hormoon dat een grote rol speelt in ons slaap-waakritme. Supplementen met melatonine kunnen dus helpen wanneer je last hebt van een verstoord dag-nachtritme.

2. Verzwakte weerstand

Tijdens de winter krijgen we heel wat minder zonlicht. Misschien eet je ook wel meer winterse kost, waardoor bepaalde vitamines minder aanwezig zijn in je dieet.

Wist je dat de meeste mensen onvoldoende vitamine D binnenkrijgen tijdens de winter? Onderzoek heeft aangetoond dat bijna iedereen in België in de winter met een vitamine D-tekort kampt. Deze vitamine is essentieel om jouw immuunsysteem paraat te houden en om de de botten en spieren sterk te houden. Daarom is het belangrijk om dit tekort zoveel mogelijk te beperken en weer opnieuw aan te vullen.

Een vitamine D-tekort merk je niet altijd op, omdat je meestal geen rechtstreekse symptomen zal opmerken. Laat dus af en toe je bloedwaarden controleren om te controleren of je bepaalde tekorten hebt die jouw weerstand kunnen verzwakken.

Oplossing

Tijdens de wintermaanden is het zeker raadzaam om extra vitamine D in te nemen in de vorm van supplementen. Voor bepaalde risicogroepen is het zelfs aangewezen om het hele jaar door een vitamine D-supplement te nemen. Denk ook aan andere vitamines en mineralen die kunnen helpen jouw immuniteit, energie en mentale focus te boosten zoals zink, ijzer, en vitamine C.

Een multivitaminen supplement kan het eenvoudiger maken om te zorgen dat je verschillende vitamines en mineralen constant blijft aanvullen.

3. Hoest

Een hoest ontstaat doordat de luchtwegen geprikkeld worden. Het is eigenlijk een natuurlijke reactie van het lichaam om alles wat niet in de luchtwegen thuishoort (zoals slijm, stof of rook) te verwijderen. Het is helaas ook erg hinderlijk en kan vermoeiend zijn.

Er bestaan twee soorten hoest:

Kriebelhoest en slijmhoest. Bij kriebelhoest (ook droge hoest of prikkelhoest genoemd) heb je last van een kriebel in de keel. Dit wordt meestal veroorzaakt door een virus, maar kan ook ontstaan door bijvoorbeeld hooikoorts, rook of koude.

Bij slijmhoest heb je last van slijm in de keel en komt er bij de hoestbuien slijm omhoog. Dit kan soms ook dieper vastzitten, wat het moeilijk maakt om het slijm op te hoesten. De oorzaak van een slijmhoest is vaak ook een virus, namelijk een verkoudheidsvirus of griepvirus.

Meestal gaat een normale hoest vanzelf voorbij, maar soms kan dit toch langere tijd aanslepen.

Wat kan ik doen tegen hoesten?

Hoesten is een symptoom van een infectie, er is niet bijster veel dat je kan doen om het genezingsproces versnellen. Wel zijn er een aantal opties die helpen om je weerstand te ondersteunen en de infectie te bestrijden:

  • Rust en slaap voldoende. Houd je ook warm in je slaap.
  • Eet evenwichtig en zorg dat je dieet groenten en fruit bevat.
  • Drink voldoende water. Je lichaam heeft vocht nodig om zich te verweren, dus drink regelmatig water of lauwe thee. Dit kan ook helpen het slijm wat vloeibaarder te maken indien nodig.
  • Bij kriebelhoest kan honing of een keelpastille de hoest en soms bijhorende keelpijn verzachten.
  • Vermijd stress en ontspan zoveel mogelijk.

Helpt hoestsiroop?

Hoesten kan erg hinderlijk zijn, ongeacht de oorzaak. Je kan overwegen om een hoestsiroop te gebruiken om te helpen de hoestsymptomen te onderdrukken en je keel te verlichten. Hoestsiroop op basis van codeïne kan wel bepaalde bijwerkingen veroorzaken zoals slaperigheid of een verminderd reactievermogen en zijn daarom enkel op voorschrift te verkrijgen. Afhankelijk van de hoest, die droog kan zijn of net een slijmerige hoest, kies je ook best het juiste product.

4. Verstoorde darmflora

Onze darmflora spelen een belangrijke in onze immuniteit en algemene gezondheid. Bovendien beïnvloeden ze talrijke acties in ons lichaam. De bacteriën in ons verteringsstelsel, of ook wel het ‘microbioom’ genoemd, zijn een soort levend superorganisme. Met meer dan 40 biljoen zijn ze, en met wel honderd verschillende soorten.

Nu men meer en meer ontdekt over deze bijzondere wereld, is het duidelijk welke invloed het microbioom heeft op onze gezondheid en de processen in ons lichaam. Ze zijn onontbeerlijk voor een goede spijsvertering, immuniteit, ontstekingsremming, hersenactiviteit en nog veel meer.

Onderzoek naar de toevoeging van darmflora via een voedingssupplement (probiotica) heeft tevens aangetoond dat dit tal van gunstige effecten heeft, vooral bij het versterken van de immuniteit. Ook op onze hersenen heeft dit een aanzienlijke invloed, om bijvoorbeeld angst en depressie tegen te gaan.

Help jouw darmen gezond de winter door te komen

Er zijn dus talloze redenen om goed zorg te dragen voor jouw darmflora en deze een handje te helpen.

Lees zeker onze tips om jouw goede bacteriën te behouden:

  • Eet voldoende groenten en fruit, vooral rijk aan prebiotica. Goede bronnen zijn voeding zoals bananen, ui en bladgroenten.
  • Beperk voedingsmiddelen zoals geraffineerde suikers en granen die de darmwand beschadigen tot het minimum.
  • Neem pro- en prebiotica en help de natuur een handje.

Wat zijn probiotica en prebiotica?

Probiotica zijn de goede levende bacteriën die in bepaalde voedingsmiddelen of supplementen voorkomen. Ze bieden tal van gezondheidsvoordelen en bevorderen de aangroei van goede bacteriën in de darm. Je kan ze terugvinden in supplementen, maar ook in gefermenteerde voedingsmiddelen zoals zuurkool, kimchi of Kefir (zuivel en niet-zuivel). Probiotica worden soms ook toegevoegd aan bepaalde yoghurtdranken. Prebiotica zijn dan weer voeding voor onze goede darmbacteriën. Ze komen van nature voor in bepaalde voedingsmiddelen of worden soms ook toegevoegd aan producten. Geef jouw darmflora de juiste voeding zodat goede bacteriën kunnen floreren. Enkele voedingsmiddelen die vol prebiotische vezels zitten zijn peulvruchten, bananen, asperges, ui en knoflook

Kunnen probiotica mijn darmflora verbeteren?

Bepaalde voedingssupplementen met probiotica zijn ontworpen om het evenwicht van het darmmicrobioom te herstellen. Dit resulteert in een betere spijsvertering en hoger welzijn van jouw darmflora. Hier is veel onderzoek naar gedaan en zulke supplementen kunnen op een veilige manier een diversiteit aan bacteriën introduceren in jouw darmflora.